Monday, October 28, 2013

Kelebihan Menghisap Rokok? Biar betul?

kelebihan menghisap rokok, harga rokok, winston, dunhill, marlboro, lucah, asap, roko murah, rokok mahal, terbaik, biar betul?, biar betik? giler kentang

HISAP ROKOK PON ADA KELEBIHAN KE? SETAHU AKU KEBURUKAN BANYAK LAHH!! Ha.. mesti ramai di kalangan pembaca-pembaca menganggap sebegitu kan? YA. hisap rokok ada kelebihannya. Akan tetapi keburukan menghisap rokok lebih banyak daripada kelebihan menghisap rokok.
Jadi sesiapa yang tidak menghisap rokok tu janganlah pula mula berjinak-jinak dengan rokok lepas baca entri ni. Nanti tak pasal-pasal AJ plak dipersalahkan. =D

Berikut adalah hanya beberapa manfaat ini tidak diketahui menghisap rokok berdasarkankajian saintifik baru-baru ini :

1. Dapat Mengurangkan Berat Badan.


Seperti yang kita semua tahu, tembakau menyekat selera makan dan keinginan untuk makan dalam tempoh masa yang sekejapBagi mereka yang berlebihan berat badan dan bagi mereka yang menghadapi masalah makan berlebihan, tembakau telah terbukti dalam membantu untuk menyekat selera makan kita daripada makan secara berlebihan.

2. Dapat Menenangkan Jiwa. 


Salah satu sebab utama orang mengambil atau terus menghisap rokok adalah kerana ia melegakan mereka semasa mereka berada dalam keaadaan yang tertekan. Walaupun terdapat banyak lagi cara alternatif untuk melegakan tekanan, merokok adalah pasti kaedah yang paling biasa dan mudah untuk melegakan kebimbangan dan tekanan untuk jangka pendek.



3.Ransangan Minda 


Nikotin - yang terkandung dalam semua rokok - telah terbukti untuk merangsang pembebasan dopamin, sejenis bahan kimia yang terkandung di dalam otak yang melepaskanserangan euphoric yang menyeronokkan. Perokok sering memerangi tekanan dengan merokok rokok dapat melahirkan rasa seronok dan bahagia untuk tempoh masa yang singkatsebelum tindak balas kimia tersebut reda.

4. Mengurangkan Risiko Kematian Akibat Serangan Jantung 


Satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa satu lagi manfaat daripada tabiat menghisap rokok adalah bahawa perokok kelihatan mempunyai kemungkinan yang lebih rendah daripada kematian akibat serangan jantung. Keterangan juga menunjukkan bahawa perokokyang mempunyai serangan jantung seolah-olah mempunyai serangan jantung kurang berbahaya daripada bukan perokok. Beberapa kajian juga telah menunjukkan bahawaperokok bertindak balas lebih positif kepada rawatan selepas serangan jantung berbandingbukan perokok.

Sudah tentu kajian seperti ini nampak seperti mengarut kan? Bukankah kebanyakkan kes sakit jantung berpunca daripada amalan menghisap rokok ini sendiri? Tapi ianya seperti berita baik kepada anda jika anda penghisap rokok. kan?

5. Risiko Atau Impak yang Lebih Rendah Terhadap Penyakit Mental 


Keterangan juga menunjukkan bahawa sejumlah besar pesakit yang mengidap penyakitskizofrenia menggunakan tembakau sebagai satu cara untuk mengubati diri merekaIni mengurangkan kesan penyakit tersebut dan menghalang ianya berlaku dengan lebih kerap.Merokok telah juga secara tidak langsung telah terbukti untuk mengurangkan risiko penyakit-penyakit mental seperti Alzheimers dan demensia. 

6. Mengurangkan Risiko Penyakit Saraf

Satu kajian telah menunjukkan bahawa perokok merupakan kalangan yangi kurangberkemungkinan untuk mengalami penyakit saraf seperti Parkinson. Terutamanya terhadapperokok jangka panjang, kerana ia seolah-olah kebal daripada penyakit itu, berbanding dengan perokok jangka pendek atau bukan perokok.

Apa-apa pon janganlah kita merokok. Sebab terlampau banyak keburukan merokok seperti pencemaran udara, pembaziran dan sebagainya. Ajal, maut, masalah, musibah, penyakit, semuanya kehendak dan ketentuan daripada tuhan. Setiap ujian daripadaNya hendaklah kita hadapi dengan kekuatan iman dan bukannya dengan menghsaip rokok. kan? Share artikel ini kalau anda setuju. 

No comments:

Post a Comment

Jom SHARE!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...